Dieta małego sportowca

Wysyłając nasze dziecko do szkółki piłkarskiej musimy pamiętać o tym, że teraz nasz maluch potrzebuje większej ilości energii by przetrwać dzień! W końcu bez dodatkowej dawki energii nasze dziecko poczuje zdecydowany brak siły, szybkości i wytrzymałości co może skutkować utratą miejsca w pierwszej drużynie lub co gorsze – kontuzją! Jak zatem zadbać o dietę małego sportowca i dlaczego jest to tak ważne?

Prawidłowe odżywanie to decydujący czynnik przy wzroście naszego dziecka. Niestety rodzice często nie przywiązują wystarczającej uwagi do żywienia swojego dziecka w porównaniu do uwagi jaka poświęcana jest wynikom sportowym. Aby jednak mieć dobre wyniki, my rodzice, musimy zadbać o odpowiednią dietę i uświadomienie naszego dziecka, dlaczego powinien się w ten sposób odżywiać i jakie przekąski powinien sam sobie przygotowywać.

Jak niewłaściwe żywienie wpływa na małego sportowca?

Wiele „dolegliwości” małych kopaczy może się brać z jego nierównoważonego planu dietetycznego i często mała modyfikacja planu prowadzi do widocznej poprawy. Głównymi problemami wśród młodych sportowców to:
– męczliwość – tutaj najczęściej problemem jest brak posiłku bądź napoju przed treningiem, niedobór żelaza bądź kalorii. Jak z tym walczyć? Najlepiej wprowadzić lekki posiłek od 30 do 60 minut przed treningiem i regularne podawanie kalorii podczas aktywności malucha;
– skurcze mięśni – mała bądź nadmierna ilość płynów lub niewystarczająca ilość sodu. By walczyć ze skurczami najlepiej wprowadzić odpowiednią ilość napojów oraz sód;
– brak przyrostu masy ciała – problem powoduje zbyt mała liczba spożywanych kalorii bądź spożywania białka tylko po ćwiczeniach siłowych. Tutaj dobrze sprawdzą się większe posiłki oraz spożywanie białka i węglowodanów zarówno przed jak i po wysiłku;
– brak utraty tkanki tłuszczowej – wbrew powszechnym informacjom, pomijanie posiłków wcale nie pozwala nam zgubić zimowej oponki, wręcz przeciwnie, przyczynia się do zwolnienia metabolizmu. Do tego zbyt wiele kalorycznych napojów pokroju Coca Coli czy zbyt duże posiłki po jedzeniu i tkanka tłuszczowa jak była tak jest. Jak sobie prowadzić? Planowanie posiłków w staranny sposób, tak by ograniczyć tłuszcze a przyjrzeć się bliżej białkom i węglowodanom.

Odpowiednie nawadnianie małych sportowców

Pamiętaj o tym by zapewnić swojemu dziecku odpowiednie nawodnienie przed, podczas jak i po treningu. Strata płynów u Twojego dziecka jest zdecydowanie większa niż u dziecka w tym samym wieku, nie uprawiającego sportu. Chociaż powszechnie wiadome jest, że prawidłowe nawodnienie organizmu ma wpływ na wynik i zapobieganie urazom, wiele młodych atletów nie otrzymuje odpowiedniej dawki płynów. Podczas gry w klubach jak UKS Unia Boryszew ważnym jest, by co jakiś czas zadbać o uzupełnienie płynów podczas przerwy. Postaraj się pakować swojemu dziecku dużą butelkę wody po to, by maluch mógł w każdym momencie sięgnąć po nią i zaspokoić organizm.

Przede wszystkim postaw na zdrowe żywienie i pomóż swojemu dziecku odciąć się od niepotrzebnych fast foodów i chipsów, które z pewnością pogarszają kondycję Twojego dziecka i utrudniają mu wspinanie się po szczeblach kariery piłkarza.